• ST
  • 22.11.24, 17:27

Neste: taastuvdiisel jätkab ülemineku hoogustamist kestlikuma transpordi jaoks

Euroopa Komisjoni mõjuhinnangutest lähtuvalt on aastaks 2030 ikka veel suurem osa maanteel liikuvatest sõidukitest bensiini- või diislimootoriga. Neste partnerlussuhete juhi Mats Hultmani sõnul on tähtis üleminekuajal pakkuda kestlikke kütuselahendusi ka neile sõidukitele ja masinaparkidele, mida ei ole otstarbekas välja vahetada näiteks elektriliste vastu.
Jätkusuutlikkuse festivalil Impact Day kutsus Neste partnerlussuhete juht Mats Hultman kaasa mõtlema, kas on vaja kõigi sõidukite elektrifitseerimist, kui keskkonnasõbralikku kütust saab valmistada jäätmetest.
  • Jätkusuutlikkuse festivalil Impact Day kutsus Neste partnerlussuhete juht Mats Hultman kaasa mõtlema, kas on vaja kõigi sõidukite elektrifitseerimist, kui keskkonnasõbralikku kütust saab valmistada jäätmetest. Foto: Kiur Kaasik
Transpordisektor on üks suuremaid kasvuhoonegaaside emissioonide tekitajaid, mis vajab tulevikku vaatavaid lahendusi ning üheks selliseks võimaluseks on kütus taastuvallikatest. Arvestades tõsiasja, et oma keskkonnajalajälg on ka elektriliste sõidukite tootmisel, tõstatab Hultman intrigeeriva küsimuse, kas on üldse tarvis sõidukite täielikku elektrifitseerimist, kui on saadaval keskkonnasõbralikud jäätmetest ja tööstusjääkidest valmistatud taastuvkütused.

Ringsed lahendused koos partneritega

Tänu innovaatilisele NEXBTL tehnoloogiale muundab Neste jätkusuutlikult saadud toorme taastuvkütuseks. Taastuvallikatest valmistatud kütusega aitab Neste oma klientidel vähendada nende masinapargi kasutuse tulemusena tekkivate kasvuhoonegaaside heitkoguseid. „Heaks ringmajanduse näiteks on Neste ja Hesburgeri partnerlus, mille puhul kiirtoidurestoranides kasutatud toiduõli leiab uue kasutuse toormena taastuvkütuse valmistamisel. Samal ajal saavad Hesburgeri kaubaveokid kasutada Neste taastuvdiislit (HVO 100), et vähendada oma KHG emissioone ning muuta oma tegevust kestlikumaks,“ rääkis Hultman.
Neste taastuvkütuseid valmistatakse erinevatest jätkusuutlikult saadud jäätmetest ning teisest toormest ehk jääkidest.
  • Neste taastuvkütuseid valmistatakse erinevatest jätkusuutlikult saadud jäätmetest ning teisest toormest ehk jääkidest. Foto: Neste
„Oleme partnerlussuhetes seadnud peamiseks eesmärgiks aidata ettevõtetel vähendada kasvuhoonegaaside heitkoguseid ja võimalusel taaskasutame konkreetse koostöö raames ka taastuvaid toormaterjale,“ selgitas Hultman. Ilmestamaks partnerite valdkonna mitmekesisust toob ta ühe viljaka koostöö näite ürituste valdkonnast, kus Neste aitas Eesti kõige keskkonnasõbralikumal festivalil I Land Sound vähendada süsinikuheite kogust tänu elektrigeneraatorites kasutatud Neste taastuvdiislile.
Festival I Land Sound kasutab Neste taastuvdiislit elektri tootmiseks generaatoriga ning pälvis rahvusvahelise jätkusuutliku festivali sertifikaadi 2023. aastal.
  • Festival I Land Sound kasutab Neste taastuvdiislit elektri tootmiseks generaatoriga ning pälvis rahvusvahelise jätkusuutliku festivali sertifikaadi 2023. aastal. Foto: Kretel Kuusk

Toetab jätkusuutlikumaks muutumisel

Nestel on maailma juhtiva taastuvdiisli ja kestliku lennukikütuse tootjana tugev roll kliimamuutuste leevendamisel tänu taastuvkütuse lahendustele, mis aitavad klientidel üleilmselt vähendada kasvuhoonegaaside emissioone. Suurettevõtted võivad avaldada märkimisväärset mõju, kui otsustavad minna fossiilkütustelt üle taastuvkütustele, vähendades nii oma tegevuste tulemusena tekkivat süsinikuheidet. Nad näitavad ühtlasi teed väikestele ja keskmise suurusega ettevõtetele.
Ühe sellise partnerluse näitena toob Hultman suure masinapargiga raudteetranspordi valdkonnast. „Deutche Bahn on üle läinud Neste MY taastuvdiislile ja see samm puudutab ligi paari tuhandet sõidukit koos tütarettevõtte masinapargiga. Võiks arvata, et kõik suuremad rongid on elektrifitseeritud, kuid tegelikkuses sõidavad üllatuslikult diisliga. Nii suurt hulka sõidukeid on väga kallis elektrifitseerida ja võib-olla seda ei juhtugi lähitulevikus. Sellises olukorras on taastuvkütuse lahendused väga asjakohased. Need saab kohe kasutusele võtta ning olemasolevas masinapargis ei pea tegema kulukaid muudatusi.“’
Saksamaa raudteeveo ettevõte Deutche Bahni masinapark on sedavõrd suur, et elektrifitseerimisest on finantsiliselt jätkusuutlikum fossiilsete kütuste asendamine taastuvkütustega.
  • Saksamaa raudteeveo ettevõte Deutche Bahni masinapark on sedavõrd suur, et elektrifitseerimisest on finantsiliselt jätkusuutlikum fossiilsete kütuste asendamine taastuvkütustega. Foto: DB AG / Adam Özdemir

Üleminek kestlikumatele kütustele vajab ergutust

Teadlikkus turul on järk-järgult kasvamas ning siinkohal näeb Hultman vajadust ka riigipoolse toetuse järele. „Tüüpiliselt on meie kliendiks ettevõtted, kes soovivad emissioone vähendada või tuleb vastav nõue neile tarneahela osana suurfirmadelt, kes on seadnud endale kindlad kliimaneutraalsuse saavutamise eesmärgid. Samal ajal on järjest kasvamas eraklientide hulk, kes tahavad luua muutust,“ rääkis ta. Selleks, et jõuda laiemalt keskkonnast hoolivate muutusteni, on aga vaja lisatõuget.
Californias, kus maksustamise tulemusena kujunes taastuvdiisli hind fossiilsega sarnaseks, hakati järk-järgult eelistama taastuvkütust, toob Hultman näiteks. „See näitab, et inimesed vajavad muutust ning soovivad lahendusi, mis on head nii keskkonnale kui ka nende sõiduki mootorile ja elueale. Üleminekut on seega võimalik ergutada, kui kasutada vastavaid meetmeid.“ Neste MY taastuvdiisli põlemisprotsess on puhtam tänu patenteeritud NEXTBTL tehnoloogiale, põhjustades mootoris vähem tahma ja pikendades nii omakorda mootori kasutusiga.

Mitmekesised lahendused kliimamuutustega võitlemiseks

Kõrvuti taastuvkütuste pakkumisega laiendab Neste oma laadimisvõrgustikku Soomes ja Baltimaades, et vastata klientide muutunud vajadustele elektriautode osakaalu kasvades. Pilootprojektina on Neste juba avanud raskeveokitele mõeldud esimese suure võimsusega laadimisjaama, mis on kasutusel Soomes Janakkala Linnatuuli teenindusjaamas 2024. aasta septembrist koostöös DB Schenkeri ja Volvo Trucksiga.
2024. aasta septembris avas Neste koostöös DB Schenkeri ja Volvo Trucksiga Soomes esimese laadimisjaama raskeveokitele.
  • 2024. aasta septembris avas Neste koostöös DB Schenkeri ja Volvo Trucksiga Soomes esimese laadimisjaama raskeveokitele. Foto: Volvo Trucks
Hultman rõhutab kliimamuutustega võitlemisel mitmekesiste lahenduste tähtsust ja seepärast tegutseb Neste ka mitmel rindel. Innovaatiliste lahenduste leidmiseks teeb ettevõte koostööd tehnoloogiafirmade ja teadusasutustega ning pakub kestlikke kütuselahendusi ettevõtetele erinevatest valdkondadest. Igaks aastaks on Nestel kindel arendustegevuste fookus. Aastaks 2040 soovib Neste koos oma partneritega jõuda süsinikuneutraalse ja looduspositiivse väärtusahelani.

Tugev juhtimiskultuur julgustab innovatsiooni

Varem aastaid autotööstusele, aga ka tehnoloogilistele lahendustele ja inseneeriale pühendunud Mats Hultman liitus Nestega ligi viis aastat tagasi ja teda köitis ettevõtte jätkusuutlikele teemadele pühendumine ning väärtused tervikuna. „Neste tegutseb päriselt oma väärtuste järgi ning ettevõtte kultuur toetab innovatsiooni ja uute lahenduste väljatöötamist. Me uurime näiteks pidevalt uusi ärivõimalusi tuleviku toormaterjalide laiendamiseks ja seotud tehnoloogiate kasutuselevõtu kohta.“
Tööalaselt peab Hultman lisaks enda pidevale harimisele oluliseks kohtuda partneritega ning ühiselt parimate lahenduste leidmist äri väljakutsetele kliimamuutustega toimetulekuks. „See osa tööst pakub mulle kõige enam. Saan päriselt näha, millised on murekohad, ja aidata ettevõtteid nende jätkusuutlikkuse teekonnal. Rõõm on sellist koostööd teha, sest üksnes kontori laua taga head lahendused ei sünni,“ võttis ta kokku.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 28.11.24, 13:45
Priit Koit energiamüüdist: investeerida tuleb niikuinii
“Energeetikas levib müüt, et vana töötab jätkuvalt edasi ehk saame vana ja fossiilsetel kütustel põhineva mudeliga edasi minna. Kuna investeeringud energeetikasse on suured, siis aus oleks uutesse võimsustesse tehtavate investeeringute kõrvale tuua ka summad, mida on vaja vanade seadmete töökorras hoidmiseks,“ rõhutab saates Utilitase juht Priit Koit. „Sellisel juhul pole need vahed suured ja tuleb investeerida õigetesse asjadesse, sest investeerida tuleb niikuinii.“

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Kestlikkusuudised esilehele